top of page

כוחו של צילום - איש הטנק

עודכן: 19 ביולי 2023


איש הטנק
איש הטנק

לצילומים יש השפעה עצומה על אנשים, חברות, מדינות ועל כלל האנושות.


ב-5/6/1989 הגיע הצלם Jeff Widener (ג'ף ווידנר) במלון המשקיף על Tiananmen Square (כיכר טיינאמן) בבייג'ין. הוא נשלח לשם ע"י העיתון Associated Press כדי לסקר את הטבח שאירע בכיכר ביום שלפני. ווידנר היה מודע לכך שהשלטון חיפש אחר עיתונאים ולכן החביא את ציוד הצילום וקיווה לטוב. הוא יצר קשר עם סטודנט מערבי בשם Kirk Martsen (קירק מרטסן) ומחדרו צילם את המאורעות בכיכר שלאחר הטבח.


בעודו מצלם את הכיכר, אזלו לווידנר סרטי הצילום. כיוון שלא יכל להסתכן בחשיפה כעיתונאי – שלח את מרטסן לנסות להשיג לו סרטים חדשים. כעבור 3 שעות חזר מרטסן עם סרט צילום אחד בלבד שהצליח להשיג.


לאחר מכן שעט לתוך הכיכר טור טנקים, כשאיש בודד נושא שקיות קניות מתייצב לפניהם – מנופף בזרועותיו ומסרב לזוז. ווידנר התרגז, כיוון שהאיש הפריע לו לצלם את הטנקים, אך פתאום קלט שזו הזדמנות בלתי חוזרת לצילום מדהים. הטנקים ניסו לאגף את האיש, אך הוא טיפס על אחד מהם. ווידנר היה משוכנע שהאיש יירה וצילם במהירות 3 תמונות – אך הטנקים נצרו את נשקם ובסופו של דבר עזב האיש את המקום.


מבין 3 התמונות, 2 יצאו לא ברורות ואחת יצאה חדה. הצילום של ווידנר לא היה היחיד, אך הוא זה שפורסם והופיע במהדורות העיתונים בכל העולם בשם Tank Man (איש הטנק) – סמל ההתנגדות לכיבוש.


ומי האיש שבצילום? איננו יודעים עד היום. כל המאמצים לזהותו לא נשאו פרי.



שלכם, מיכל



bottom of page