top of page

כוחו של צילום - ארוחת צהריים בשמיים

עודכן: 19 ביולי 2023


ארוחת צהריים בשמיים
ארוחת צהריים בשמיים

לצילומים יש השפעה עצומה על אנשים, חברות, מדינות ועל כלל האנושות.

הצילום Lunch Atop a Skyscraper פורסם ב-2/10/1932, בעיתון "ניו יורק הראלד טריביון" (New York Herald-Tribune) בארה"ב.


היא צולמה מהקומה ה-69 של בניין RCA (Rockefeller Center)בניו יורק, עם פועלי בניין אמיתיים, אך בצורה מבויימת, כפרסום של היזמים. כיוון שאז לא היו רשתות חברתיות, הסיכוי שיכתבו עליהם בעיתון משך בעלי עסקים רבים לשכור דירות בבניין ההולך וניבנה. בעת ההיא צולמו תמונות בבניינים שניבנו כדי לציין נקודות משמעותיות בתהליך הבנייה ובסיומה.


היזמים לא תיארו לעצמם שהתמונה תהפוך לסמל עולמי, אך כיוון שהיא צולמה ופורסמה בזמן השפל הגדול בארה"ב – היא הפכה לקרן של תקווה ל-15 מיליון מובטלים, שראו בה סמל של בנייה, התרחבות עירונית ועבודה.


הצילום מתעד צוות של 11 פועלי בניין, גאה ושמח, למרות נסיבות הצילום המפחידות בגובה של כ-300 מטר. היום לא ניתן היה לצלם את הצילום הזה, עקב תקנות הבטיחות לעובדים.


71 שנה לא היה ידוע מי צילם את התמונה והצלם פורסם כ-Unknown. בשנת 2003 היא יוחסה ע"י תאגיד Corbis (בעלי הבניין) לצלם צ'ארלס אבטס (Charles C. Ebbets). אך זמן קצר לאחר מכן – כשהסתבר שהיו בבניין בשעת הצילום עוד צלמים - סימן התאגיד שוב את הצלם כ-Unknown.


40,000 פועלי בניין עסקו בהקמתו, אך שום תיעוד מהם לא נשאר בארכיוני התאגיד. מאמץ לזהות את פועלי הבניין נשא פרי חלקי מאד, כשרק 2 מהם זוהו: ג'וזף אקנר (Joseph Eckner) – השלישי משמאל, ג'ו קרטיס (Joe Curtis) – השלישי מימין. זהויות כל שאר ה-9 נשארו בגדר מסתורין.


לוח הצילום המקורי מאוכסן במבנה כספת תת-קרקעי מאובטח בפנסילווניה ארה"ב. במבנה מאוכסנים ציורים, יצירות מוסיקליות ויצירות תרבות יקרות ערך בטמפרטורה ולחות קבועים. הלוח המקורי נמצא במצב גרוע, אך בזמנו נעשו ממנו העתקים נוספים והם נשמרו במצב טוב.



שלכם, מיכל



bottom of page